Faktory ovlivňující cenu nemovitostí

30.07.2021

Neuplyne týden, aby se neobjevila zpráva o tom, jak rostou ceny nemovitostí. Napříč republikou, nezávisle na stáří či velikosti. Převis poptávky nad nabídkou je v současnosti hlavním tahounem rostoucích cen, pak také stále dostupné hypotéky (více v minulém článku) a nesporně bohatnoucí alespoň část společnosti, která v nemovitosti vidí vhodný investiční nástroj, když jiné produkty nemají šanci vyrovnat inflační apetit.

Byť se to může zdát malicherné tak i počasí může působit na ceny nemovitostí. Pro příklady nemusíme chodit moc daleko v čase, letošní 24. červen se zapíše do historie tornádem na Jižní Moravě. Nemusíte být pamětníkem, abyste zažili ničivé povodně, za poslední dvě dekády se nám již několikrát vodní živel předvedl s nebývalou silou.

Tento vliv je pochopitelně hodnotově záporný a já bych se chtěl tentokrát věnovat tomu, co ovlivňuje růst. Bez vašeho přičinění, mnohdy v době koupě nemusíte ani tušit, že se něco podobného chystá. To, co mám na mysli, je výstavba v okolí. Občanské vybavenosti, dopravní infrastruktury či nového developerského projektu na starém sídlišti.

Podobných staveb (v různé fázi), které ovlivňují růst cen v blízkém okolí, je v Praze v současné době několik. Pojďme si některé z nich představit:

  • Nákupní centrum Bořislavka - v červnu byla otevřena zatím poslední pražská nákupní galerie, seznam nájemců se bude pomalu rozrůstat, ale už teď je jisté, že vylepšení maloobchodní obslužnosti zpříjemní místním obyvatelům žití. Stejně jako před lety otevřená stejnojmenná stanice metra
  • Metro je ostatně další ze zmíněných stavebních projektů - v roce 2028 by mělo (podle aktuálních plánů) být zprovozněno 10 stanic na nové trase D. Pro městské části Prahy 4 jako jsou Písnice, Libuš a Krč to bude znamenat znatelné odlehčení od povrchové dopravy a urychlení cestování pro zde žijící a pracující občany. Osobně bych polemizoval s druhým koncem nové trasy, proč zrovna propojení přes Pankrác na Náměstí Míru?, ale stále lepší řešení než žádné
  • Rekonstrukce vlakového nádraží Praha Vysočany - původně průmyslová oblast se v 21. století stává jednou z nejdynamičtěji se rozvíjejících částí hlavního města. A vysočanské nádraží bylo, bez přehánění ostudou, v jinak moderním a vkusném okolí. Mimochodem dopravní infrastruktura v této části města je vynikající (metro, tramvaje, autobusy, 1,5 km vzdálené druhé nádraží - Libeň, napojení na dálnice D8, D10 a D11 10 minut jízdy), chybí jen napojení na chybějící vnější pražský okruh (který je ovšem i na papíře sci-fi). Dokončení rekonstrukce nádraží je naplánováno na rok 2024

Pochopitelně hluk, prach a veškerá omezení spojená se stavbou nejsou nic příjemného, nicméně z dlouhodobého hlediska jde většinou o prospěšný krok a chtěný vývoj. 

Toto byl jen ilustrační výčet projektů, které ovlivňují cenu nemovitostí ve svém okolí. Pokud by vás toto téma zajímalo, nemusí se jednat o poslední podobný článek a můžeme se podrobněji podívat na konkrétní projekt.