Kde v Praze (ne)chcete bydlet ...

04.12.2022

    Myslím, že znám Prahu poměrně dobře, čtyři městské části byly nějakou dobu mým bydlištěm, v dalších jsem studoval a později pracoval, autem i městskou hromadnou dopravou všechny projel. A proto jsem se rozhodl, pochopitelně naprosto subjektivně, zmapovat místa, kde bych rozhodně bydlet nechtěl. Určitě se nabízí na oplátku následně vybrat místa, která jsou hezká, zajímavá a k bydlení skvělá. To zvážím ...

    V článku, zaměřeném na občanskou vybavenost jsem psal, že priority každého se liší, ať už podle zájmu, věku nebo rodinné situace - zkrátka to, co jeden považuje za mínus je pro jiného nepodstatné, případně dokonce pozitivní (např. autobusová zastávka pod oknem). Proto i má kritéria posuzování vhodnosti místa k bydlení nemusí všichni vnímat stejně.

    Velkým tématem ve větších městech je automobilová doprava, potažmo parkování. Typicky sídliště bývají místem, kde je parkování doslova noční můrou. Místní radnice se to snaží řešit (nebo to alespoň deklarují), otřesným příkladem je budování různých zón, které ale nikdy nic nevyřeší a z rezidentů (i sídlících podnikatelů) pouze tahají parkovací daň. Tyto oblasti jsou prakticky celodenně monitorovány a dá se říct, že tam již nenajdete auta stojící na chodníku nebo zeleni, ovšem nová parkovací místa to téměř nikde nepřineslo. Tím, že dnes není výjimka více vozů v rodině, se situace dále zhoršuje, ale absence jakékoli koncepce nedává ani sebemenší vyhlídky ke zlepšení. Alespoň, že developeři mají při nové výstavbě a větší rekonstrukci povinnost zajistit parkovací místa - i tady je ovšem jisté riziko, neboť chytré hlavy v IPR (Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy) přišli s nápadem tyto kvóty rozvolnit. Ukázkovým příkladem parkovacího pekla je Bubeneč nebo Holešovice od Výstaviště k Letné. Nicméně tato oblast má své nepopiratelné benefity a tudíž bych je hned neházel do "pytle" kde nechcete bydlet. Pro tento titul mám "lepšího kandidáta".
Nebude asi překvapením, že to stále bude souviset s automobily. S pohybujícími, někdy stojícími. V této oblasti se k osobní dopravě přidala zdatně doprava nákladní a ve většině případů tranzitní. Mým aspirantem na nejhorší pražské rezidenční místo je sídliště Spořilov. Konkrétně jeho severní a východní části lemované Jižní spojkou resp. Spořilovskou ulicí. Možná namítnete, že přes Pankrác (přesněji Krč, Michli a Nusle) vede do centra Prahy magistrála, ale tam přinejmenším nejezdí nákladní doprava a navíc lokality kompenzují tuto dopravní tepnu rozhodně kvalitnějším okolím. Abych nebyl úplně radikální tak i na Spořilově jsou hezká místa a nemáte-li výhled z okna přímo na zmiňované silnice, lze spokojeně žít i zde. Na celodenní ruch se dá zvyknout, 9 let s okny do Sokolovské ulice s tramvajovým pásem mě naučila filtrovat nechtěné zvuky.

Následující video ilustruje provoz o všedním dopoledni

    Oblasti, přes které vzlétají (potažmo klesají) letadla z pražského letiště Václava Havla, si nejspíš nálepku nejlepšího bydliště také nevyslouží, nicméně se nacházejí na levém břehu Vltavy, který je z pohledu kupujících lukrativnější a tudíž i ledacos odpustí. A jak již bylo výše zmíněno v preferencích, fanouškovi letectví (s připravenou aplikací FlightRadar) při každém zaburácení motorů zaplesá srdce.

    Když se nastěhujete do novostavby, ze které máte nerušený výhled do okolí, nepotěší Vás přítomnost bagrů a jiné těžké techniky, která se prohání pod okny, coby neklamný znak další výstavby. Jsou ovšem i místa, kde může nově postavená budova znamenat více klidu a najednou posezení s kávou na balkóně nemusí být sci-fi. Příkladů je v Praze víc, přebudované bývalé průmyslové areály na byty nebo proluky zastavěné např. kancelářskou budovou u hlavní silnice. To by však nebylo v souladu s dnešním povídáním, pojďme si ukázat, kde tu další zástavbu opravdu nechcete a kde to znamená v důsledku i snížení ceny Vaší nemovitosti.

    Vlakové spojení Hlavního nádraží a Libně, které je v centru města povrchové, vytváří v některých místech nepřehlédnutelné scenérie. A teď to myslím právě v tom negativním duchu, protože dívat se z oken na pilíř mostu a poslouchat rachot projíždějícího vlaku je opravdu pro otrlé. Všichni pochopíme nutnost veřejné dopravy a její přivedení do města, ale jsou ve světě způsoby jak to provést tak, aby tím okolí netrpělo. Příkladem budiž Madrid a jeho centrum s vlaky přivedenými pod povrch.

foto: Google maps
foto: Google maps

    Jsme konzumní společnost, nakupování je častou aktivitou, ale je snem bydlení s výhledem na obchodní centrum? V době přípravy článku začal advent a blíží se období, kdy budou příjezdové cesty beznadějně zaplněné a právě tehdy si nebudete příliš lebedit, když bude cesta příjezdovou ulicí ucpaná nehybnou kolonou a jako chodec se budete dusit zplodinami. Čili jsem se vlastně oklikou dostal opět k našim přibližovadlům.

    Hlavními negativními faktory jsou bezpochyby hluk a zápach, rozhodně je i v Praze plno klidných a čistých míst a nelze bydlení tam považovat za utrpení či trest. Ostatně bych se jakékoli paušalizaci rád vyhnul a opakuji, že prezentuji především své dojmy.

    Děkuji za Váš čas věnovaný článku a budu rád, když mi pošlete Váš názor. Na jakékoli místo v ČR, neupínám se výhradně k Hlavnímu městu.